Siirry pääsisältöön (Paina Enter)

Toimitusjohtajan katsaus

Toimitusjohtaja

Vuosi 2020 osoittautui ennennäkemättömäksi COVID-19:n seurauksena. Pandemia muokkasi maailmaa ja pakotti myös tietoliikennetoimialan uudelleenasemoitumaan muuttuneessa markkinaympäristössä. Vaikka maailmataloudentalouden hidastuminen oli ilmeistä, me Tecnotreellä jatkoimme sinnikkäästi asiakkaidemme palvelemista ja tuotevalikoimamme parantamista, joka johti ennätyskorkeaan kannattavuustasoon, suurimpaan tilauskantaan viimeisen viiteen vuoteen, sekä vahvaan taloudellisen asemaan. Vuoden nettovoittomarginaali 25.7% ja liikevoittomarginaali 35,3 % olivat molemmat erityisen tyydyttävällä tasolla. Vuoden 2020 saavutukset loivat Tecnotreelle vahvan lähtökohdan vuodelle 2021.

Liikevaihto
Koko vuoden liikevaihto oli 52,8 miljoonaa euroa eli 12,4 % korkeampi kuin edellisvuonna. Lähi-idän ja Afrikan alueen osuus kokonaisliikevaihdosta oli 74,6 % ja kasvua edellisvuodesta 27,5 %. Aasian ja Tyynenmeren alue osoitti erittäin lupaavaa kehitystä ja näkymiä kaksinkertaistamalla viime vuoden liikevaihdon1,2 miljoonasta 2,4 miljoonaan euroon. Eurooppa ja Amerikka alueiden liikevaihto laski lähinnä COVID-19:n seurausten vuoksi, mutta vuoden 2021 näkymät ovat myönteiset. On myös syytä mainita, että yhtiö pystyi osoittamaan tämän kasvun huolimatta epäsuotuisasta euro/dollari kurssikehityksestä.

Kannattavuus
Liikevoitto ja nettotulos paranivat vuoden 2020 kaikilla vuosineljänneksillä viime vuoden vastaaviin vuosineljänneksiin verrattuna. Koko vuoden liikevoitto kasvoi 4,3 miljoonaa ja nettotulos 5,9 miljoonaa euroa edellisvuodesta ja neljännen vuosineljänneksen nettotulos oli 4,3 miljoonaa euroa eli 54% suurempi kuin edellisvuonna. Tulos per osake (EPS) oli 0,02 euroa viimeisellä vuosineljänneksellä ja 0,05 euroa koko vuodella 2020.

Tilauskertymä
Tilikauden aikana kirjattujen uusien tilausten arvo oli 59,5 miljoonaa euroa, mikä antoi tukevan 32,1 miljoonan euron tilauskannan verrattuna edellisvuoden lopun 25,5 miljoonaan euroon. Koko vuoden tilauskertymä oli 16% suurempi kuin edellisenä vuonna ja neljännen vuosineljänneksen tilauskertymä 19,7 miljoonaa euroa.

Taloudellinen tilanne
Nettokassavirta investointien jälkeen viimeisellä vuosineljänneksellä oli 2,3 miljoonaa euroa positiivinen ja koko vuoden 7,0 miljoonaa euroa positiivinen. Rahavarat olivat vuoden lopussa 8,0 miljoonaa euroa. Yhtiön maksuvalmius on hyvä operatiivisten toimintakulujen, investointien, velkojen takaisinmaksun kattamiseksi.

Muut yrityspäivitykset
Tecnotree jatkaa vahvaa liiketoimintansa kasvattamista globaaleilla markkinoilla laajentamalla brändimme läsnäoloa ja hyödyntämällä 5G-sovellusten käyttöönottoa ja asiakkaidemme digitaalisia muutosvaatimuksia. Vuonna 2020 Tecnotree julkaisi joukon uusia tuotteita ja ratkaisuja, kuten FINTECH-tarjonnan, Tecnotree Surge –alustan Dual speed muunnokseen ja 5G Convergent –latausalustan sekä BSS Edgen. Hankimme myös uusia asiakkaita tuotepaketeillemme kaikilla maantieteellisillä alueilla, mukaan lukien LatAm (Altice), Lähi-itä (STC) ja APAC (TRAI).

Toivomme vuonna 2021 luovamme synergiaa ja kumppanuuksia digitaalisten palveluntarjoajien, ekosysteemipelaajien ja esineiden internetin (IOT) tarjoajien kanssa uusien tulomallien ja sovellusliittymäkehyksien luomiseksi 5G:n maailmanlaajuisen käyttöönoton hyödyntämisessä, sekä luomaan uusia rajapintoja digitaalisesti yhteydessä olevien yhteisöjen välille koulutuksen, terveydenhuollon, verkkokaupan, pelaamisen, urheilun ja viihteen aloilla.

Padma Ravichander, toimitusjohtaja